Twentse Taalbank

De Twentse Taalbank is het kenniscentrum en de werkplaats van de Oudheidkamer Twente voor het vinden, in kaart brengen, verzamelen, bewaren en toegankelijk maken van geschriften en geluidsopnames in en over de taal van Twente. Dit onder het motto: wel wat in de kaste hef, zit nich verleagn. Wie wat bewaart, die heeft wat. Ook als het digitaal is.

Good wat in en oaver t plat

Taal is eeuwenoud cultureel erfgoed dat we graag zo goed mogelijk voor het nageslacht bewaren. Toch neemt het gebruik van oude streektalen af ten gunste van een veel machtiger taal. Op zich is dat niets nieuws. Overal in de wereld ging en gaat het zo, vanaf de vroegste tijden dat de mens zich met klanken en gebaren verstaanbaar maakte. Talen veranderen, gaan op in andere talen of verdwijnen uit het dagelijks verkeer. Een klein deel maar, van de laatste drieduizend jaar, leeft voort in wat ervan is vastgelegd en bewaard gebleven.

Ook in Twente boert de streektaal achteruit. Daarmee dreigen op den duur ook veel geschriften en geluidsopnames In het Twents verloren te gaan. De Vereniging Oudheidkamer Twente, die zich al vanaf 1905 inzet voor het behoud van Twents cultureel erfgoed, heeft daarom in 2010 de Twentse Taalbank opgericht.

De Twentse Taalbank werkt sinds 2009 aan een uitgebreide streektaalcollectie en een goedgevulde databank, verbonden met de website. Hier kan de wereld kennis nemen van een paar eeuwen Twents, in woord en gebruik. Lang vergeten streektaalpioniers krijgen de aandacht die ze verdienen. Oude, herontdekte en moeilijk vindbare teksten worden aan de vergetelheid onttrokken. Om zo met elkaar een monument voor de taal van Twente te vormen dat generaties na ons nog fier overeind kan staan.
Taal is van ons allemaal. En van de leu mö’w t hebn.

Komt der es achterhen kiekn!

De Twentse Taalbank op de eerste verdieping van het OkThuis wordt op dinsdag en woensdag bemand door projectleider Goaitsen van der Vliet, bureaumedewerker Hans Hassink en enkele andere vrijwilligers.